Toen ik net afgestudeerd was en

21/12/2010 - 0 reacties

begon met solliciteren had ik aan alles gedacht en was ik op en top voorbereid. Mijn cv bestond uit niet meer dan 3 pagina’s, waarbij ik bijbaantjes als “medewerker Mcdrive bij de Mcdonalds” had weggehaald, ook mijn BSN had ik op mijn cv weggehaald, want dat scheen ook niet nodig te zijn. Ik ging naar gesprekken toe in pak, en mijn haar in een staartje, geen nagellak, met zakentas, ruim op tijd en niet eerder voordat ik de website van het desbetreffende bedrijf van A tot Z kende, inclusief het jaarverslag van 2008.

Want dat moet. Dat hoor je te doen als sollicitant. Google maar eens “do’s en dont’s solliciteren” en je zult bovenstaande punten allemaal vinden. Ik dacht dat ik me als starter helemaal had voorbereid, maar ik was 1 cruciaal punt vergeten.

Mijn voicemail.

Mijn voicemail bestond toendertijd uit “hallo, dit is de voicemail van een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lieeeeeeeeeef meisje, spreek maar wat in, doei!”. Ik vond het zelf een hele vrolijke voicemail. Ik vond hem heel origineel ook, zeg nou zelf. Het was een stuk beter dan de standaard “dit is de voicemail van (ja duhh, ik bel je toch) spreek wat in na de piep” of de allerergste “hallo? Hallo? Hahahah. Dit is de voicemail! Je weet wat je moet doen na de piep!”.
Ik kreeg de leukste berichten ook. Van LOML: hoi lief meisje bel me even terug” van m’n vriendinnen: “lieverd bel even terug”. Of van mijn zusje “domme voicemail, bel me terug!”.

 Ik werd erop gewezen door een recruiter. Die moest wel even lachen maar zei daarna “als je serieus genomen wilt worden als starter op de arbeidsmarkt dan kan deze voicemail echt niet”.
Ik vond dat ze wel een punt had. Ergens.

 Nu, 2 jaar en duizend sollicitatiegesprekken (ok ik bedoel 999 sollicitatiegesprekken) later weet ik dat het allemaal wel meevalt. Zolang je niet als e-mailadres shorty_girl1983@hotmail.com op je cv hebt staan is het goed. Een jurkje, mits beetje zakelijk, doe ik gerust aan, en groene nagellak erbij ook. Want als ik wel iets geleerd heb van al dat solliciteren is dat er wel alle do’s en dont’s voor sollicitanten op het internet staan, maar waarom hebben recruiters of  p&o-ers niet zo’n lijst?

 Een lijst waarop staat bijvoorbeeld staat: op tijd op gesprek komen. En als je niet komt, afbellen. En voorbereid komen, en niet tijdens het gesprek nog eens met een half oog op de cv kijken en vragen “ehh welke opleiding heb je ook nog weer gedaan, Deswi, Deswa, eh Des..? Bellen als je dat beloofd hebt. Ook sollicitanten terugbellen. Terugmailen binnen max 24 uur. Klantvriendelijk zijn. Interessse tonen in de sollcitant en diegene niet zien als een nummer. Zelf ook een beetje representatief komen (of zijn sneakers tegenwoordig representatief?). Je houden aan de afspraken die tijdens het gesprek zijn gemaakt bijvoorbeeld, ik noem maar iets simpels, salaris uitbetalen.

Ja. Waar is zo’n lijst voor recruiters en/of P&O-ers? Want als zo’n lijst nog niet bestaat, dan maak ik hem wel. Geen enkel probleem.  

 En als er recruiters en/of P&O-ers zijn die dit lezen, ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Hollar at this lieve meisje.

Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter