Over mediteren

27/08/2014 - 14 reacties

unnamed (2)

Ik wil mezelf nou niet helemaal typeren als een zweverig typje (ik denk dan even aan een typje met okselhaar, dreads en wijde kleren)(vreemd genoeg loop ik er de laatste tijd zo wel een beetje bij), maar misschien ben ik ergens dat toch wel heel erg.

Ik geloof in de wet van de aantrekkingskracht, ik ben er van overtuigd dat ik een super fijne bevalling had door de affirmaties die ik mezelf dagelijks toesprak, en sinds ik mediteer merk ik dat ik rustiger ben dan ooit.

Maar goed. Het duurde wel even voordat ik zo ver was. Mediteren doe je dus niet even.
En ik al helemaal niet; met mijn chaotische, drukke en ongeduldige kop.

Ik begon met mediteren toen ik nog student was. Ik las overal dat het je kon helpen in je persoonlijke ontwikkeling en aangezien ik op dat moment 1. single was en 2. totaal niet wist wat ik nou echt wou met mijn leven, besloot ik het een kans te geven.
Daar lag ik dus, op bed, in mijn 3 bij 2 meter studentenkamer in Amsterdam.

Et ging prima. Voor eventjes. Tot ik dus auto’s hoorde, want het raam stond open. En ik dacht: “oja, ik moet nog tanken morgen voordat ik naar werk ga”. En toen dacht ik aan werk, en toen dacht ik ook aan alle dossiers die ik nog moest afhandelen. Dat ik dat ene dossier nog naar die ene collega moest brengen. Die surinaamse collega, en opeens kreeg ik honger want ik had zin in een broodje pom. Trouwens, zo begon ik te denken terwijl ik in bed lag, hoe kan ik zelf eens proberen pom te maken? Ow, wacht, ik moet ook nog boodschappen voor morgen halen want..

het was ondertussen 10 minuten later en ik had nog helemaal niet gemediteerd. Ik zat alleen maar te denken aan alle dingen die ik nog moest doen, de dingen die ik nog wou doen, en de dingen die ik had gedaan . En natuurlijk de dingen die ik fout had gedaan, want dan kon ik daar nog even lekker over piekeren. Kortom: mediteren maakt je rustiger? Bij mij hielp het geen reet.

Dat was dus toen ik student was. Zes jaar later ben ik inmiddels getrouwd en moeder en bovendien staat het internet vol met vele tips hoe je kan mediteren. En anders zijn er vele boeken over geschreven of download je eventjes een app.

Het duurde even maar ik durf nu best te zeggen: het mediteren gaat me nu best makkelijk af. En omdat ik ook de beroerdste niet ben en nr2 nog steeds blijf zitten waar hij zit *zucht*: hierbij mijn tips:

  • Zoek een rustig plekje. Telefoon weg, tv uit, laptop uit.  Dit hoeft trouwens echt niet thuis te zijn. Ben je op werk? Loop dan bijvoorbeeld even naar de wc  voor een paar minuten rust.
  • Zit in een lekkere houding. Ik zit altijd in kleermakerszit. Liggen helpt niet bij, want dan val ik in slaap, inclusief mijn gepieker.
  • Mediteren hoeft niet lang te duren.  Ik word wel heel rustig als ik rond de 10 minuten mediteer, maar ’s ochtends, voordat ik kleine A. uit bed haal, is 1 minuut ook voldoende.
  • Ik weet niet zo goed hoe ik mediteren voor mij persoonlijk moet definiëren maar ik denk dat het voor mij vooral “1 zijn met mezelf” is.
  • Iedereen mediteert verschillend. Wat ik doe: ik adam (haha), adem in en adam rustig uit en tel op elke adem tot 60.  Soms word ik afgeleid en gaan mijn gedachten weg, maar doordat ik dus altijd tel, kom ik weer “terug” tot mezelf
  • Meditatie is oefenen, oefenen, oefenen. En veel geduld hebben. Raak je al na 10 seconden afgeleid? No worries. Begin opnieuw, of doe even wat anders.
  • Na de 60 seconden blijf ik rustig in en uitademen en spreek ik mezelf wat affirmaties toe. Welke dat zijn verschilt per dag. Omdat ik nu zwanger ben zeg ik o.a:
    “ik vertrouw op mijn lichaam”
    “Ik vertrouw op mijn eigen kracht”
    “mijn lichaam zal goed voor mij zorgen”
    “ik zal deze zwangerschap tot een goed einde brengen”.
  • Meer weten over affirmaties?  Mijn favo self help blogger schreef er meer over.

Wat merk ik sinds ik mediteer?

  • De dag begint een stuk positiever/beter/rustiger.
  • Ik heb een stuk meer rust in mijn hoofd.
  • Ik slaap niet meer met gepieker in.
  • Ik kan beter negativiteit loslaten.

Ik hoor heel veel mensen om mij heen zeggen dat ze mediteren “nog altijd wel een keer willen doen”, maar “het lijkt me zoveel gedoe” en op nummer 1 wat ik vaak hoor “ik heb er geen tijd voor” / “ik heb er het geduld niet voor”.

Jongens, als zelfs IK het geduld hiervoor heb, geloof mij dan maar dat jij het ook kan.

Succes& Namasté
(had ik altijd al willen zeggen aan het eind van een blogje).

Vorige post Volgende post

14 reacties

  • Reageer Linda (lindinha) 27/08/2014

    Ik ben ook erg bezig met affirmaties. Ik lees momenteel het 2e boek van Louise Hay. Echte aanrader!

  • Reageer Roos 27/08/2014

    Ik heb ook weleens een poging gedaan tot mediteren maar ik val elke keer in slaap, haha!

  • Reageer Elsbeth 27/08/2014

    Jaaa I love mediteren. Geleerd bij mijn mindfulnesscursus (kan ik iedereen aanraden, is verre van zweverig). Nu ga ik eens in de twee weken naar terugkomavond van mindfulness en dat is hele avond mediteren. Af en toe doe ik een stiltedag, dat is dus een hele dag stil zijn en mediteren. En ik zou het eigenlijk thuis moeten doen, maar dat schiet er vaak bij in. Ik ‘kan’ het zelf, maar gebruik ook nog wel eens de mp3s van de mindfulnesscursus. Dat is begeleid mediteren en dat is wel fijn ook soms. En er zijn ook apps. Ik las laatst ergens een quote: ‘Iedereen zou een half uur per dag moeten mediteren. Behalve als je geen tijd hebt, dan een uur per dag’. 🙂

  • Reageer Elise 27/08/2014

    ik herken mezelf vooral in je studententijdervaringen met mediteren 😛 maargoed, ik ben ook nog student. Dat met dat tellen klinkt wel heel fijn! Alleen snap ik het niet helemaal. Tel je nou per adem tot 60? zo snel kan ik niet tellen / zo langzaam kan ik niet ademen. Of tel je op elke adem eentje verder tot je bij 60 bent? Dat klinkt al logischer dus dat zal het wel zijn 🙂 oh en mediteren + affirmaties klinkt als een goede combinatie. Mijn favoriete affirmatie is ‘trust creates peace’ 🙂

    ps. wanneer ben je uitgerekend?

    • Reageer Des 29/08/2014

      Eh nou ik tel dus tot 60, en 1 adem is dan 1 seconde. Zeg ik het zo goed?

  • Reageer Madelaine 27/08/2014

    DIT! Had ik nou echt even nodig, ga het na werk even proberen (oeps zit op werk je blog te lezen).

  • Reageer blauwesokken 27/08/2014

    ik val tot nu toe steeds in slaap (wat opzich niet erg is behalve als je je treinstation voorbij rijdt waar je uit had moeten stappen) maar ik blijf proberen want die rust lijkt me zoooo fijn!

  • Reageer Maai 27/08/2014

    Ja precies, dat staat dus nog op mijn lijstje voor ooit. Maar weet je wat. Ik begin er vandaag mee want ik word gek van mijn hoofd. Niet liggen want ik ben te moe. Ga ook maar proberen te zitten. Thanx voor de schop onder mijn kont.

  • Reageer barbara 28/08/2014

    he ik vond dit heel leuk om te lezen! Wat een leuk stukje en mooi ook. ik ben niet een actief meditator maar heb soms het idee dat ik het wel doe, maar dan met ogen open. heel bewust van mijn lichaam zijn, bepaalde mantra’s uitspreken en dat ook een soort ‘naar binnen ademen’ en door mijn lichaam sturen/voelen. is dit duidelijk? vast niet nouja oke.

  • Reageer Sas 28/08/2014

    Het is nog steeds niks gebleken met mij. Misschien toch maar weer eens proberen!

  • Reageer barbara 28/08/2014

    he trouwens, kan ik je hier misschien mee verblijden? (of verbozen als het ongevraagd advies is sorreh) > http://ohdeardrea.blogspot.nl/2014/08/simple-natural-living-cloth-diapering.html
    een blogpost van een leuke blogger over katoenen luiers. omdat je je daarin aan het verdiepen was misschien handig?

    • Reageer Des 29/08/2014

      hahahaha, nee hoor, thanks babe! Ik ga het even lezen!

  • Reageer Ineke 04/09/2014

    Ondanks het moeder zijn, zwanger zijn & verloofde zijnde kan ik mij nog steeds vinden in jouw studententijd :). Misschien moet ik het maar eens proberen met jouw tips :)..

  • Reageer Lindsay | lindsayvallen.nl 12/09/2014

    Ik ben dus ook recent gestart, met zo’n fijne app (Headspace). De eerste 10 dagen zijn gratis, maar ik herhaal ze gewoon als ik er behoefte aan heb. Ik merk inderdaad dat het je wat meer rust en eenheid brengt, en gelukkig niet op de biologisch verantwoorde rechtsdraaiende manier zoals mijn vooroordelen vooraf 😉 Dat tellen zit ook bij Headspace en helpt omdat ik me dan bewust concentreer op het tellen. Ik denk erover om die Oprah Winfrey/Deepak Chopra meditatie te downloaden, ken jij die?

  • Laat een reactie achter