Mediteren doe je zo

08/01/2016 - 5 reacties

1705a3a9a7dd0a7126ad9920d1d621d8

Als je het druk hebt, of gestresst bent of ergens mee zit of gillend gek wordt van je kind zijn er 4 dingen die kunnen helpen: Netflix, een warm bad met een bruisende Lush bal, chocola (altijd) en mediteren.

Mediteren kan ik iedereen aanraden. Ik denk dat als elke politicus voor een debat eerst even 10 minuutjes zouden mediteren (zie je het al voor je, Geert Wilders in kleermakerszit met zijn ogen dicht en chanten?), het al heel anders worden in de wereld. Echt.

Ik heb er geen tijd voor, of daar heb ik geen geduld voor of: ik kan het niet. Ik hoor het heel vaak om me heen en geloof mij ik, Des Ongeduldnummer1, weet precies hoe dit is.

22d366c0dfa2db5a366536a15320e4bf

Daar zit je dan in die kleermakerszit, na te denken over alle dingen die je nog moet doen, die je hebt gedaan maar waarvan je vindt dat je het anders had moeten doen, en voor je het weet zit je te piekeren over het vluchtelingenprobleem in Europa. De kunst is juist dan om je even los te maken van je gedachten en terug te gaan naar het nu. Terug te gaan naar jezelf. En dat is dus, in mijn ogen dan, mediteren.

Hoe doe je dat dan, “teruggaan naar het nu”?. Zelf focus ik me altijd op mijn “derde oog“. Wat je ook kunt doen is rustig tellen. Je kunt je ook focussen op je ademhaling of elk lichaamsdeel wat je “voelt” bij langsgaan. Elke keer als je merkt dat je weer wordt afgeleid door je gedachten focus je weer terug op waar je mee bezig was.

4f3acfeba5d06651e909dbeda97ffc61

En ja, daar is dus even tijd voor nodig. En heel veel oefening. Het is dan aan jou om door te gaan ipv gefrustreerd te raken en er mee te stoppen. Want als dat gebeurd hebben je gedachten dus controle over jou, en dat is eigenlijk best zonde, laten we eerlijk zijn. Zorg dus dat JIJ controle hebt over je eigen gedachten, ze te sturen en zo volop in het nu te zijn.

Nog even wat tips:

  • oefen, oefen, oefen. Mediteren is in mijn ogen zelfs een kunst die je onder de knie moet krijgen. En je doet het echt niet voor niets, want ik weet zeker dat mediteren iedereen een beetje kan helpen;
  • als je net volop door je timeline van instagram/facebook of twitter heb gescrollt en vervolgens even lekker gaat mediteren: tja, dat wordt dus lastig. Hetzelfde als je net een film hebt gezien oid. Bij mij duurt het dan echt even voordat ik weer helemaal rustig ben. Geef dit dus ook een beetje tijd;
  • ik heb dit boek al eerder aangeraden maar ook dit keer zeg ik: lees het! Het gaat over dat jij niet je gedachten bent en hoe je je gedachten dus kunt “loslaten”. Klinkt zweverig I know, maar ik heb er zelf veel aan gehad en het helpt bij het mediteren;
  • probeer in een actieve houding te zitten. Een kleermakerszit of gewoon op je bed/op de bank. Liggen helpt bij mij niet want dan val ik gewoon in slaap;
  • er zijn ook vele meditatie apps. Ik ben er zelf niet echt fan van (ik mediteer het liefst in volle stilte, in zover dat mogelijk is met 2 monsters thuis), maar misschien dat het jou wel kan helpen;
  • kies een dagelijks moment voor jezelf uit waarvan je weet dat je dan de tijd hebt om te mediteren. In de ochtend (ik ben trouwens zwaar fan van de wekker net een half uurtje eerder zetten dan dat je eruit moet) of misschien als je net thuis bent van werk of school.
  • je hoeft echt niet 45 lang te mediteren. 5 minuten in de ochtend helpt bij mij al heel veel.
  • en ik val nog maar in de herhaling: maar geef niet op. Echt. Je gaat echt merken dat mediteren je helpt om rust te vinden.

Kortom: give it a gry jongens, en wie weet helpt het. En als het echt niet helpt is daar nog altijd Netflix. En chocola.

Namaste.

(herschreven).

5b9116c8c2d9231571107cded712c34d

Vorige post Volgende post

5 reacties

  • Reageer Jazzy 08/01/2016

    Het voelt soms een beetje stom hier te reageren want je weet natuurlijk alles al van mij. Ongeveer. Maargoed ik zag dus toevallig net deze quote en ik dacht ik deel ‘m even met Dessepes, vindt ze vast leuk “You should sit in meditation for 20 minutes a day, unless you’re to busy; then you should sit for an hour”
    Graag gedaan doeiiii

  • Reageer Manja 08/01/2016

    Goede uitleg! 😀
    Ik vind begeleide meditatie heerlijk, of iig iets om naar te luisteren, een visualisatie of bodyscan. Soms op mn werk, als ik geen patient heb, ga ik even op de behandelbank liggen, sluit mn ogen en volg mn adem. Kan ik er weer tegenaan…

  • Reageer Chezzelia 10/01/2016

    Oh.. herkenbaar. Ik kan dus niet ontspannen. Een dagje sauna? Na 1 uur ben ik er al klaar mee want ik moet nog genoeg dingen doen. Boek lezen voelt vaak als spijbelen enz. Maar ik heb mezelf voorgenomen om in 2016, jaja de voornemens, meer te ontspannen. En daarbij hoort o.a yoga en mediteren..

    Zennnnnn…….

  • Reageer Emma 10/01/2016

    Hm wel fijne tips, ik heb bij mindfulnesscursus (omg 4 jaar geleden alweer, waar blijft de tijd) de bodyscan gedaan, dat deed ik liggend op bed en ik viel daarbij idd in slaap.
    Het is me nog steeds onduidelijk hoe mediteren nu rust in je leven brengt, maar misschien is dat juist waarom ik het zou moeten proberen.

    Wat ik me nog wel afvraag, hoe stop je dan? Is het op een gegeven moment dan gewoon klaar of goed geweest? Of zet je bijv een wekker (dat zou mij dan weer onrustig en nerveus maken denk ik)

    • Reageer Des 11/01/2016

      ik merk/voel zelf wanneer ik zeg maar heel rustig ben. dan stop ik inderdaad ook.

    Laat een reactie achter