Des Bloeit: het slaapprobleem

15/04/2016 - 25 reacties

a95859bac89e552b6e0d039d078df552

Twee weken geleden schreef ik dit stukje (de miracle morning routine werkt nog steeds niet trouwens bij mij. Middagdutjes sla ik trouwens wel vaker over. Terwijl ik het wel nodig heb, dat denk ik tenminste.

Ik heb de laatste tijd namelijk heel veel moeite met slapen. Niet met inslapen, dat gaat vrij makkelijk. Maar doorslapen, dat is het probleem. Joep wordt nog steeds wakker, en daar gaat het mis. Zodra ik opsta om hem een flesje te geven en weer terugloop naar mijn eigen kamer gaat het mis. Klaarwakker ben ik daarna. En dan begint het hoor:

  • ik denk na: wat moet ik doen, wat heb ik gedaan, wat kon ik beter doen;
  • ik pieker: hoe kan ik zorgen voor wereldvrede? Hoe kan ik zorgen dat de huizenmarkt weer beter aantrekt?
  • ik verveel me: ok, wat nu? Wat zal ik nu doen?
  • ik word boos: VERDOMME, IK WIL SLAPEN! SLA-PEN! WAAROM KAN IK NIET SLAPEN?!
  • ik woel, ik draai.
  • twee uur later val ik weer in slaap. Als ik pech heb: net op het moment dat Joep weer wakker wordt.

Ik weet inmiddels wel: als ik te vroeg op bed ga, lig ik zeker ’s nachts wakker. Ik weet ook: ik moet de avond rustig tot me laten komen. Geen telefoon dus.  Wat ik weer moeilijk vind want juist als de kinderen op bed zijn wil ik mensen terug appen of mailen.
En meer dan dit weet ik dus niet.

Ik merkte vannacht zelfs dat ik al aan het begin van de nacht denk “wedden dat ik straks niet kan slapen”. Dat is natuurlijk een doodzonde, want dan gebeurt het ook echt.

Nou hebben jullie mij al vaker tips gegeven. Goede tips (vooral bij mijn sorry-stukje en hoe ik een winterdepressie kan tegengaan). Ik doe bij deze wederom een beroep op jullie, mijn trouwe lieve lezertjes.

What to do? Hoe kan ik beter doorslapen, wat kan ik hier tegen doen? Want echt, een Des zonder food is heel erg, maar een Des zonder slaap; daar word helemaal niemand vrolijk van.

 

Vorige post Volgende post

25 reacties

  • Reageer Céline 15/04/2016

    Geen tips, ik heb namelijk precies hetzelfde probleem maar dan met inslapen. Ik val gewoon niet in slaap! Maar ik lees graag mee voor tips die anderen misschien hebben.

  • Reageer Iris 15/04/2016

    Wat bij mij soms helpt is om echt maar aan 1 ding te denken. Steeds als ik er niet meer aan denk, dan moet ik er weer aan denken. Of heel langzaam tot 100 tellen (en verder indien nodig). Of heel rustig ademhalen en daarbij tellen (zodat je niet alsnog over andere dingen gaat denken). En als dat allemaal niet helpt dan ga ik er wel eens even uit, drink ik een kopje thee en dan ga ik weer terug.

    Het is natuurlijk wel een beetje cru dat juist nu Ed en Joep een soort van doorslapen, jij niet meer kunt slapen…

  • Reageer Aïsha 15/04/2016

    Als ik niet kan slapen ga ik eerst zorgen dat mn blaas leeg is en dan mn ademhaling tellen. Adem in, 1, adem uit, 2, adem in, 3, adem uit, 4. Dat t/m 10 en dan begin je weer opnieuw. Dan focus ik me op mijn ademhaling en val ik na een paar keer herhalen in slaap. Heb ik van de Mindspace app! Of ik zet de fall asleep meditatie van Stop breathe think aan. En anders maak ik Tom wakker 😬

  • Reageer Kleine Atlas 15/04/2016

    Oké, ik heb hier heel weinig ervaring mee. Ik zeg altijd: als jonge moeder heb ik daar allemaal geen last van, slapen = slapen, en je weet, jonge mensen (ha, alsof jij oud bent ;)) slapen altijd en overal. Lekker warm in mijn bed vind ik het ontspannend aan de huizencrisis te denken 😉

    Maar dan iets gek: na de aanslagen in België (waar ik woon) kon ik opeens niet meer goed slapen. Moeilijk inslapen. Wakker worden van alles. Nachtmerries over alles wat misloopt in mijn leven. Al na 2 dagen werd ik er gek van, want ik ben ook niets waard zonder slaap.

    Ik heb gedaan wat ik ook bij een baby zou doen. Eerst heb ik gepraat met mijn omgeving, die het bizar genoeg niet gek of aanstellerig vond. Daarna heb ik, superintuïtief, actie ondernomen. Geen tv, geen computer, geen gsm, uren hangen in bad (echt), mezelf in handdoeken en badjassen hullen, een warm en schoon bed in een propere kamer, fijne boeken lezen, mijn kind in zijn eigen bedje, alleen maar tijd voor mezelf. En daarmee had ik een klik gemaakt, want ik sliep een nacht goed, en toen was ik supersnel weer vertrokken.

    Toen ik nog borstvoeding gaf, sliep mijn kind bij mij op de kamer en vaak in bed. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik na die periode veel beter ben gaan slapen. Het kan, hou moed, die diepe slaap komt terug – en dan ben ik nog niet eens in de fase beland dat ik niet langer als een boef in de nacht paraat ben op elke kik.

    En oh: heb jij geen man 🙂 Waarom wisselen jullie niet af met de kleine te gaan halen en terug te brengen? Of de ochtenden verdelen, zodat jij langer kan slapen? Of zo.

    O ja, er kwam nog iets bij me op i.v.m. die miracle mornings. De afgelopen week ben ik een paar keer 10 minuten voor mijn kind wakker geworden. En ik merkte dat dat me al veel goed deed: even de afwas wegzetten, koffie zetten, en denken hoe alles te organiseren. Niet veel tijd, maar wel fijn om me heel even bewust te worden van alles.

    Ik denk soms dat we allemaal zo bewust willen worden, en hard willen werken en ook mindful willen blijven, en alles zo goed willen doen, dat we allemaal zo streng geworden zijn. Jôh, al voor de dag begonnen is, een uur de tijd gehad hebben om Interessante Dingen te doen als moeder van 2 kleine kinderen… dat klinkt cool en ECHT, super, maar ehm, ik verlang met eentje al naar middagdutjes en ben gewoon blij als ik het kind op tijd op school krijg (iets wat me ongeveer 2 van de 5 vd 5 dagen in de week lukt).

    • Reageer Des 15/04/2016

      hahaha, love je reactie. wat betreft het laatste wat je zegt: so true. ik wil inderdaad zo lekker zen worden dat ik daar, denk ik, teveel mijn best voor doe. en wat een goed idee van jou, 10 minuten eerder in plaats van dat volle uur. ik kan me heel goed voorstellen dat dat een heel fijn begin van de dag is. en mijn man gaat er soms ook uit ja, dat helpt wel hoor. ik moet dus ook eerlijk zeggen dat ik dit niet slapen probleem alleen heb als de kinderen er zijn. dus als ze uit logeren zijn dan slaap ik door als een baby.

  • Reageer Latina92 15/04/2016

    Ik denk dat je weer zin moet hebben in het slapen zelf. Niet als een doel zodat je dat hebt kunnen afstrepen en meer andere dingen overdag kan doen, maar echt om het slapen zelf. Nu is het al een soort stress situatie zelf geworden: gaat het wel lukken, als het niet lukt ben ik morgen zo moe, dan kan ik dit en dit en dit niet meet doen ….

    Ik zou dus het slapen zelf weer even zo aangenaam mogelijk maken. Doe een lekkere slaap spray op je kussen (bij rituals hebben ze een fijne), ga van tevoren lekker warm douchen en smeer je in met een lekkere bodylotion, fris gewassen lakens… wat voor jou werkt. Probeer weer een positieve associatie te krijgen bij slapen. Als doel op zich, omdat het fijn is, niet omdat je het nodig hebt en het moet voor alle andere dingen die je nog moet doen. Als je dan wakker wordt s nachts, probeer dingen te denken als “wat lig ik lekker, yes nog zoveel uur dat ik niks moet en alleen maar hoef te liggen” ga dagdromen over dingen die jou blij maken.

    Verder, als je piekert over of je de dingen goed hebt gedaan, is er misschien toch iets dat je dwarszit en moet je daar voor het slapen even over nadenken. Heb je ergens een naar gevoel aan overgehouden? Wat kun je morgen doen om dat beter te maken? Schrijf het desnoods op, dan is het weg, en hoef je er in bed niet meer aan te denken. En als je mensen wil appen als de kinderen slapen, just do it! Persoonlijk denk ik dat het belangrijker is dat je alles van de dag in je hoofd hebt afgesloten dan dat je na een bepaald uur je telefoon niet meer aanraakt. Maar misschien is dat voor jou anders.

    En dank ook: het gaat vooral om de kwaliteit van de slaap, niet alleen de uren.

    Ik hoop dat het helpt, succes !!

    • Reageer Des 15/04/2016

      oeh, dit is echt een hele goede tip. “zin in het slapen hebben”. want ik heb nu inderdaad stress. dat ik denk: oh no, weer NIET kunnen slapen. verder gaf een vriendin van mij ook advies om een boekje en pen op mijn nachtkastje te leggen, en het inderdaad weg te schrijven.
      en oh, dat het gaat om de kwaliteit van slaap, DAT IS ECHT EEN GOEIE. ik denk soms: oh ik MOET nog wat uurtjes slapen want anders heb ik niet genoeg uren geslapen

    • Reageer Anne 15/04/2016

      Wat een goede tip!

  • Reageer kIM 15/04/2016

    Slaap, daar heb ik ook jarenlang een haat-liefde verhouding mee gehad, tot slaapklinieken aan toe. Wat standaard tips; zorg dat je slaapkamer echt de plek is waar je alleen slaapt (naast die andere horizontale hobby), zodat je lichaam automatisch denkt bij het binnen stappen van je slaapkamer, yes slaap, gaap! Als je merkt dat je niet kan slapen stap dan na 15 minuten je bed weer uit en ga iets anders doen (buiten je slaapkamer!), zoals strijken, alleen bij die gedachte zou ik al in slaap vallen. Schrijf dingen van je af, zodat je hopelijk kan stoppen met erover piekeren als het eenmaal op papier staat. Kijk niet naar de tijd, draai je wekker om, denk niet o shit nu kan ik nog maar 3 uurtjes pitten. Dan nog wat niet medische opties; zet je koptelefoon op en luister een relaxt muziekje waar je lekker bij weg kan doezelen, lees of luister een boek of speel wat met jezelf (jezus, hoe zet je dit netjes neer?).
    Allemaal makkelijk gezegd, maar uiteindelijk is het denk ik een fase waar je doorheen moet, hoop dat ie bij jou snel voorbij is!

    • Reageer Des 15/04/2016

      oh jeetje, meen je, en hoe gaat het slapen bij jou nu dan?
      yep, wij kijken dus inderdaad ook soms netflix op de kamer, heel erg slecht. daar moeten we echt mee ophouden. als ik niet kan slapen kijk ik zeker niet op mijn telefoon want dan is het einde helemaal zoek. en verder, dat relaxte muziekje, dat is wel een goede. volgens mij heb je daar ook wel goede aps voor. en dat spelen met jezelf (gna gna), dat helpt bij mij serieus dus OOK altijd, net als die horizontale hobby trouwens ;). dus eigenlijk moet ik dat gewoon doen. elke dag. is mijn man vast blij mee

      • Reageer kIM 15/04/2016

        Ik ga gewoon erg laat naar bed, nachtbraker for life, whoopwhoop! Maar serieus, ik ga dus echt pas naar bed wanneer ik zeker weet dat ik ook vrij snel in slaap val, doet weinig goeds voor mijn horizontale hobby, aangezien vriendlief dat stadium al uren eerder bereikt heeft, maar daardoor tuk ik wel goed.
        Enne als je jullie hobby goed uitoefent is je probleem binnenkort ook meteen opgelost, zwanger zijn met 2 rondhollende kids lijkt me al helemaal een uitputtingsslag, dus win-win-win 🙂

        • Reageer Des 19/04/2016

          hahahah, WORKIN ON IT GIRL!

  • Reageer Sigrid 15/04/2016

    Pffff over slaapproblemen kan ik wel meepraten. Waar je voor moet opletten: dat t geen obsessie wordt. Ook is slapen iets waar je niet je best voor moet doen en wat je niet kunt ‘bereiken’ of ‘bewerkstelligen’: het komt vanzelf als je loslaat. Het heeft mijn getroost dat een beetje suffen in bed ook rusten is. Gewoon lekker liggen. Niet boos worden, als dat toch gebeurt er even uit gaan. Meestal is het over als je een paar succeservaringen hebt, nachten waarin het slapen wat beter ging of waarin je het los kon laten en het dan minder erg was. In elk geval niet overdag gaan slapen en er geen tr groot ding van maken (met slaapthee, hele rituelen, trucs, apps…). Je kon altijd slapen dus nu eigenlijk ook!! Wat wel kan helpen zijn ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningem, vooral als je je bedenkt dat je dat niet voor altijd hoeft te doen, maar alleen om weer even een positief gevoel bij slapen te krijgen door een paar goede nachten 🙂

  • Reageer nettelie 15/04/2016

    Dat was Sigrid zegt, vind ik ook! Je kunt allerlei trucjes gaan uithalen, maar uiteindelijk kon je gewoon altijd slapen en ga je ook weer kunnen slapen, alleen lukt het nu misschien heel even niet. Als je het kunt loslaten (makkelijker gezegd dan gedaan, I knowww), dan heb je weer een paar succeservaringen achter elkaar en dan ben je deze periode zo weer vergeten. Tenminste, zo gaat het altijd bij mij. En elk mens is anders. Dus eigenlijk heb je niks aan mijn reactie. :’)
    Succes Des, je kunt dit! Het is maar slapen! RELAX ! ! !

  • Reageer Mireille 15/04/2016

    zelfde probleem met dezelfde reden…enige wat bij mij helot. Magnesium supplementen elke dag en savonds voor het Slapen time released vorm. Slaap je zo weer in.😴😴😴😴

  • Reageer Anne 15/04/2016

    Paul McKenna’s I can make you sleep!

  • Reageer Maai 15/04/2016

    Oh zo herkenbaar weer. Toevallig schreef ik van de week ook een stukje over rampzalig slapen, ik weet als geen ander hoe het voelt, helaas. Na Melle had ik hetzelfde als jij. Toen hij beter ging slapen, ging ik slechter slapen. Ik ging malen en hoe meer ik wilde slapen, hoe meer druk ik mezelf oplegde, hoe slechter het ging. Ik schreef dit daarna http://www.mamamaai.nl/tips-beter-slapen-mama/ Wie weet heb je er wat aan. Ik hoop echt dat je snel je nachtrust terug krijgt. Liefs en een dikke knuffel

  • Reageer Floor 16/04/2016

    Sorry maar ik heb slecht nieuws… Iedere dag goed moeten slapen is (medisch gezien) onzin. Het lukt gewoon niet. Wij slapen om alle indrukken van de dag of dat moment of periode te verwerken. Mensen die lánge tijd actief van hun slaap worden onthouden (door continu wakker te maken) worden letterlijk gek.
    Maar soms is het te veel. Te veel indrukken en lig je een nacht te piekeren. Soms te veel stress, te veel zorgen om je kindjes, dan lig je wakkerom er over te denken. ’s Nachts is alles erger (maar dat heeft als voordeel dat in de ochtend het wel mee lijkt te vallen).
    Wakker worden en zijn, in de nacht, heeft als evolutionair voordeel dat je je gezin kan beschermen. Niet geheel onbelangrijk.
    En dan, na een nacht van wakker liggen, ben je de dag erna zo vermoeid dat je vanzelf beter slaapt (dus geen dutjes).
    Het is niet erg om wakker te liggen. Leg op slapen geen druk! Iedere nacht goed slapen is geen must. Je functioneert toch wel. En de nacht erna zal je beter slapen.

    En dan nog 2 tips: probeer iedere dag op dezelfde tijd te gaan slapen & weer op te staan. Ons lichaam functioneert het beste op herhalingen.
    En koop een nieuw bed. Dat hebben wij een maand geleden gedaan. Een flinke investering, maar je slaapt bijna een derde van je leven! Kies iets wat helemaal naar jouw wens is.. Wat een heerlijke luxe is een fijn bed, dat had ik van te voren niet kunnen bedenken!

    Dus: leg jezelf geen druk op! Iedere dag lekker moeten slapen wordt ons aangepraat door de maatschappij. Het hoeft echt niet. Gewoon fijn gaan slapen en anders komt het morgen wel..
    Succes!

    PS) dit gaat over gewoon normaal functionerende mensen, die geen ziekte, geen overdadige stress of pasgeboren baby etc hebben.

    • Reageer Des 19/04/2016

      ja nou ik raak dus helemaal in de war van die onderzoeken he. de 1 zegt: je moet 8 uur per dag nacht slapen. laatst las ik weer dat het helemaal niet nodig is inderdaad en dat het verschilt per mens. ik ben er wel overuit dat die druk die ik mezelf geef niet echt helpt nee. heb nu een meditatie app gedownload en die praat je dan langzaam in slaap. ik heb dus als een blok geslapen gisteren!

  • Reageer Hedwig 17/04/2016

    Oh, ik had gisteren ook weer zo’n dramanacht. Wat bij mij dan helpt is er uitgaan. Als ik blijf liggen ga ik woelen en me ergeren en denken en dan Moet ik van mezelf slapen en dat verpest het. Wat ik nu doe is even wat eten (halfuurtje na koolhydraten krijg ik een slaperige dip, dus go broodje chocopasta!), even op de bank liggen met een kleedje en een luchtig boek lezen en dan merk ik dat ik eigenlijk toch echt supermoe ben. En dan na een halfuurtje weer heel dankbaar m’n bed in en in slaap vallen.

  • Reageer Irene 18/04/2016

    Wat voor mij echt een gouden tip was: probeer NIET te slapen. Dus denken: ik mag niet slapen, ik mag niet slapen, ik moet wakker blijven. En je ogen proberen open te houden. Ik val echt gegarandeerd binnen 5 minuten in slaap en ben zelf echt een moeilijke en lichte slaper. Als ik dan ’s nachts wakker word probeer ik het eerst even zonder en dan probeer ik dus niet meer te slapen. En dan val ik in slaap 😉

  • Reageer Jennifer 18/04/2016

    Hee Des, geen idee of dit voor jou werkt, maar voor mij is dit nu al jarenlang een vaste routine die ik zelf heel fijn vindt 🙂 Ik slaap erg licht en pieker erg veel, waardoor moeilijk in slaap val en moeilijk weer door slaap als ik eenmaal wakker ben. Daarom luister ik naar audiobooks, die ik heel zachtjes opzet. Niet te spannend of ingewikkeld en vaak een boek dat ik al eens heb gelezen, zodat ik niet te ingespannen moet luisteren om het verhaal te volgen (bijv. Harry Potter). Ik vind het net alsof iemand me voorleest. Het geeft me een heel rustig gevoel en zorgt ervoor dat mijn gedachten niet afdwalen naar alle piekergedachtes. Laatst las ik ook een onderzoek (kan het nu zo snel niet terugvinden) waarin stond dat altijd luisteren naar dezelfde stem/geluiden voor het slapen gaan (bijvoorbeeld ontspannende geluidstapes van golven of een regenwoud) helpt bij inslapen, omdat je hersenen de geluiden vanzelf gaan associëren met slaap waardoor je steeds minder lang hoeft te luisteren voor hetzelfde effect. Ik ben het inmiddels gewend om met een koptelefoontje in slaap te vallen, zodat mijn vriend er geen last van heeft als we rond dezelfde tijd naar bed gaan. Misschien helpt het! En mocht je er niet door in slaap vallen, ontspan je wellicht meer door te luisteren naar een boek dan door te piekeren. Hoop dat het gauw beter gaat!

    • Reageer Des 19/04/2016

      oh dit vind ik dus een hele goede tip! ehh waar haal ik zulke audio books? dit wil ik eens proberen!

  • Reageer Jennifer 18/04/2016

    oh vind met een d en geen dt!

  • Laat een reactie achter